Vrijwilligers van de maand september is de wedstrijdleiding

TCO wordt volledig bemand door vrijwilligers en dat is niet toevallig. Eén van onze huisspreuken luidt: elk lid een vrijwilliger. Wij zijn er van overtuigd dat samen taken oppakken de clubbeleving en sfeer ten goede komen. Daarbij, ook niet geheel onbelangrijk, is dit de enige manier om de contributie laag te houden. Maar wie zijn die vrijwilligers en wat doen ze? Elke maand stellen we één of meerdere vrijwilligers aan je voor in deze nieuwe rubriek. Afgelopen maand hebben we ons Dubbeltoernooi gehad en daarmee een mooie gelegenheid om de wedstrijdleiding aan de beurt om in het zonnetje te worden gezet. Deze groep is onderdeel van de toernooicommissie en heeft de dagelijkse leiding op het toernooi. Ze verdelen de banen, voeren de eindstanden in, publiceren ze en nemen beslissingen aangaande het verschuiven van wedstrijden als de weergoden andere ideeën hebben over de wedstrijdschema’s. De wedstrijdleiding kan in geval van calamiteiten altijd terug vallen op een bondsgedelegeerde van de KNLTB.

Hoe is het Dubbeltoernooi ontstaan?

Tien jaar geleden zijn we gestart met dit toernooi. Bart Nijstad en zijn partner Watsina Dijkstra speelden met veel plezier op dubbeltoernooien in de omgeving van Ommen. Op dat moment kende TCO alleen het Pinkstertoernooi waarin zowel dubbel als enkel gespeeld wordt. Zij vonden dat het tijd werd dat onze club ook een Dubbel Open op de kalender zou zetten en zo geschiedde. ‘Ik wilde alleen iets anders dan de al bestaande toernooien die allemaal met geldprijzen werkten. Het leek mij leuker om met dinerbonnen van een lokaal restaurant te werken. Het mes snijdt dan aan twee kanten. Het restaurant sponsort een gedeelte van de dinerbon en wij leveren extra klandizie’, vertelt Bart bedenker van het toernooi. Jipp, de rechter van Ommen, de Bootsman gingen la Dolce Vita al voor in het sponsorschap. In de beginjaren namen Bart en Watsina met z’n tweeën de leiding op zich en werd het toernooi gespeeld van woensdag tot en met zondag, waar het inmiddels is uitgegroeid tot een negendaags toernooi. Annewies de Haan en Zwanet Rosema sloten in de jaren erna al snel aan en inmiddels hebben we een team van acht man.

Wat doet de wedstrijdleiding?

Zwanet Rosema is de drijvende kracht achter de laatste edities en begint in november al met het aanmelden van beide KNLTB toernooien. ‘In januari krijgen we de voorlopige planning en goedkeuring van de bond en als in maart het toernooi wordt opengesteld kunnen we vol aan de bak voor het Pinkstertoernooi toernooi en later in het jaar voor het Dubbel Open’, legt Zwanet uit. Ze heeft over het afgelopen decennium al heel wat leuke anekdotes. Zo maakte een groep uit Noord-Holland er een sport van om elk Pinkstertoernooi iets geks te verzinnen en dat varieerde van mannen die op komen draven voor hun wedstrijd in roze ballet tutu’s tot het ombouwen van het centre-court tot een gezellig terras dat in de binnenstad van Amsterdam niet zou misstaan. ‘Maar waar ik echt blij van word is als spelers tevreden naar huis gaan en weer terugkomen’, besluit ze haar enthousiaste betoog.  Sasja en Marjon hebben in 2019 de cursus voor VTL (verenigings toernooileider) gevolgd, Marian Harmsen heeft dit jaar voor het eerst meegedraaid en Thea Vosjan heeft ook haar expertise weer weten in te zetten voor een soepel verloop van het toernooi.

Lijkt jou dit ook interessant om de opleiding tot VTL te volgen, informeer dan bij Zwanet Rosema naar de mogelijkheden.

Nieuwe teamleden zijn altijd welkom in deze gezellige groep.