Bespeelbaarheid banen

Onze smashcourt tennisbanen hebben het grote voordeel dat er het hele jaar gewoon op gespeeld kan worden, ook in de winter. Onder nagenoeg alle weersomstandigheden kan er dus getennist worden. Ook bij vorst kan er wel gespeeld worden. Om schade te voorkomen is het echter belangrijk te weten dat er een aantal uitzonderingen is waarbij de banen niet bespeeld mogen worden.

De banen niet betreden bij:
Plasvorming door hevige regenval

Smashcourt heeft een goede waterdoorlaatbaarheid, waardoor er bij regen vrijwel geen plassen ontstaan op de baan. Door hevige regenval kan het echter voorkomen dat er op een bepaalde plek een plas ontstaat. Deze niet handmatig weg  werken door te slepen, maar wacht totdat de baan het water heeft kunnen verwerken en de plas weg is getrokken.

Sneeuw

De sneeuw dient op een natuurlijke wijze te verdwijnen, dit mag niet handmatig gebeuren.

Bij opdooi

Dan ontdooit de toplaag van de tennisbaan. Echter de onderlaag (gehele constructie circa 50 cm.) is nog steeds bevroren waardoor het vocht uit de toplaag niet weg kan. Wanneer er toch wordt getennist bij opdooi kan dit zorgen voor schade aan de banen. Daarom ook bij opdooi de banen niet betreden. Het bespelen van de banen is nog niet mogelijk als er sprake is van een dof of hol geluid tijdens  het lopen over de banen. Of als er sprake is van een slechte of mindere balstuit.

Dagelijks onderhoud banen

Om de banen in een goede conditie te houden is het onderstaande van belang.Na elke wedstrijd de korrels gelijkmatig verdelen met behulp van de sleepnetten.Bijzonder veel aandacht vergt de baan buiten de lijnen, omdat daar het risico voor mos/algengroei het grootst is. Slepen is ook buiten de lijnen vereist.Het slepen moet afwisselend plaatsvinden. De volgende sleeproutes moeten gebruikt worden:- door in cirkels te wandelen van buiten naar het midden- door in de breedterichting te slepen- door in de lengterichting te slepen. Door voldoende te slepen blijft de toplaag egaal en komt het zand los te liggen. De mos- of alggroei wordt hierdoor beperkt met als voordeel dat we het gebruik van chemische middelen kunnen beperken.

Beschikbaarheid banen

Hieronder een overzicht van data en tijdstippen waarop het bestuur banen heeft vastgelegd voor bepaalde toss groepen en training van onze tennisschool. Tijdens de voorjaar- en najaar competitie worden met name op donderdag- en vrijdagavond en zaterdag en zondag banen gereserveerd voor de competitieteams. Daarnaast worden voor de toernooien afzonderlijk banen gereserveerd. Check je app als je een baan wil reserveren op deze drukke dagen.

Algemeen overzicht:

Maandag    09.30- 11.30 uur  Senioren toss    Baan 1,2,3,4,5
  19.30- 21.00 uur  Toss   Baan 3,4, 5
  19.00-22.00 uur  Training   Baan 1,2
    Vrije baan   Baan 6
Dinsdag  18.00-22.00 uur Training   Baan 1,2
    Vrije baan  Baan 3, 4, 5, 6
Woensdag 09.30-11.30 uur   Senioren toss   Baan 1,2,3,4,5
  19.30-21.00 uur Toss beginners  Baan 3,4,5
    Vrije baan Baan 1, 2, 6
Donderdag    hele dag Vrije baan  Baan 1, 2, 3, 4, 5, 6
Vrijdag  09.30- 11.30 uur  Senioren toss Baan 1,2,3,4,5
  16.30-21.15 uur  Training    Baan 1,2
    Vrije baan     Baan 3, 4, 5, 6
Zaterdag hele dag  Vrije baan  Baan 1, 2, 3, 4, 5, 6
Zondag  hele dag  Vrije baan  Baan 1, 2, 3, 4, 5, 6

Buiten de vastgestelde tijdstippen kan er volop worden getennist. Baan 6 is altijd beschikbaar voor recreatief tennis incl. de minibaan en voor de verhuur aan externen.

Kijk voor de beschikbaarheid van onze banen op www.tennisclubommen.nl of raadpleeg de TCO KNLTB Club app