Clubhuis Baan 7

Na inspanning komt natuurlijk ontspanning en ook hier is aan gedacht. Op ons prachtig aangelegde park vind je BAAN 7, het gezellige clubhuis, waar je kunt genieten in het clubhuis en op het ruime terras van een heerlijk drankje. Met trots kunnen we zeggen dat dit eveneens door vrijwilligers wordt onderhouden en uitgebaat. De indeling van de bardiensten vindt plaats door de clubhuiscommissie.

Alcohol in het clubhuis?  Hou het gezellig!

Het TCO clubhuis is het trefpunt van onze vereniging. Daar vieren we onze overwinningen; daar praten we over alle prachtige ballen en gemiste kansen; daar vinden we troost na een bittere nederlaag. Maar het is zaak om het er gezellig te houden. Dat betekent onder meer: Verstandig omgaan met alcohol en het handhaven van de wettelijke regels. Als vrijwilliger achter de bar speel je daar een belangrijke rol bij. Natuurlijk, iedereen is zelf verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag. Maar met een paar duidelijke afspraken maak je het voor iedereen makkelijker. De overheid verplicht de club en ook de barvrijwilliger zich aan de wettelijke voorschriften te houden. Als je dit niet doet, ben je strafbaar.

Dit zijn de spelregels bij het schenken van alcohol in de kantine:
  • Je mag geen alcohol verkopen aan jongeren onder de 18 jaar en ook niet aan ouderen die drank kopen voor deze jongeren. TCO heeft geen vergunning voor de verkoop van sterke drank.
  • Als je als barvrijwilliger twijfelt, ben je verplicht een bewijs te vragen waarmee iemand zijn of haar leeftijd kan aantonen, zoals een paspoort, een OV-studentenkaart, bromfietscertificaat of rijbewijs. Kan iemand dat niet laten zien, dan ben je strafbaar als je hem of haar toch alcohol verkoopt.
  • Je mag geen alcohol verkopen aan mensen die al teveel op hebben of dronken zijn. En ook niet aan mensen die zich agressief gedragen of van wie je andere problemen (zoals handtastelijkheid) verwacht. Ook als iemand nog aan het verkeer gaat deelnemen, mag je geen alcohol aan hem of haar verkopen.
  • Bij problemen kun je contact opnemen met iemand van de clubhuiscommissie of het bestuur. Zo nodig kun je de politie inschakelen.
  • Je moet als vrijwilliger minstens 16 jaar zijn en tijdens je werk achter de bar mag je zelf geen alcohol drinken.
  • Het bestuur van de vereniging is verplicht om huisregels op te stellen en deze zichtbaar te maken in de kantine. De huisregels zijn vastgelegd in een zogenoemd bestuursreglement.
  • In het paviljoenboek kun je meer informatie lezen over verantwoord alcoholgebruik. Of kijk bij www.sport.nl/vereniging (bij wet en regelgeving).

Voorzichtig met alcohol….    Waarom eigenlijk?

Ook al kan een drankje na het sporten heel gezellig zijn… alcohol is een groot maatschappelijk probleem. Eén op de tien Nederlanders – en zelfs één op de vier mannen – drinkt te veel. Dat uit zich in een slechtere gezondheid, meer ziekte en voortijdige dood. Bij jongeren leidt het drinken van veel alcohol tot een vertraagde ontwikkeling en vaak ook tot alcoholproblemen op latere leeftijd. Alcohol is vaak (mede) de oorzaak van agressie en ongevallen in het verkeer, thuis of op het werk. Wie meer dan twee of drie glazen alcohol drinkt, mag niet meer achter het stuur, ook niet van de fiets of de brommer. Als vrijwilliger kun je clubgenoten daar best op wijzen. Of wat aandacht vestigen op de actie “BOB jij of BOB ik?: laat hen onderling afspreken wie niet drinkt en anderen veilig thuis kan brengen.

Hoe lang duurt het voordat 1 glas alcohol is afgebroken?
Voor het afbreken van een glas alcohol heeft de lever 1 à 1,5 uur nodig. Heb je drie glazen alcohol gedronken dan ben je minimaal 3 en maximaal 4,5 uur onder invloed. Je kunt die afbraak niet versnellen. Koffiedrinken, iets eten of bewegen en ook een koude douche: je wordt er niet sneller nuchter van.

Hoeveel pure alcohol zit er in een glas bier of wijn?
In een standaardglas bier, wijn of sterke drank zit evenveel pure alcohol, namelijk 10 gram. Niet overal worden standaardglazen gebruikt, zodat de hoeveelheden pure alcohol per drankje kan verschillen. Een standaard bierglas heeft een inhoud van 250cc, een standaard glas wijn 100cc en een standaard borrelglas 35cc. Een flesje bier heeft de inhoud van 1,3 standaard glas.

Alcohol en Sport

Alcohol heeft geen positieve effecten op de sportprestatie. In de meeste gevallen zal alcohol juist de prestatie negatief beïnvloeden. Na één glas nemen je psychomotorische vaardigheden af: je reageert langzamer en je hebt minder controle over je lichaam (oog - hand - coördinatie, motoriek, evenwicht). Alcohol verhoogt daardoor tevens de kans op sportblessures. Een ander belangrijk effect van alcohol is de vochtafdrijvende werking. Na intensieve sportbeoefening en veel zweten belemmert alcoholgebruik het herstel van de vochthuishouding en daarmee het herstel van de sporter. Alcohol staat op de dopinglijst van het IOC; het gebruik is aan beperkingen gebonden.