Technische dienst

Vrijwilligers van de maand TCO wordt volledig bemand door vrijwilligers en dat is niet toevallig. Eén van onze huisspreuken luidt: elk lid een vrijwilliger. Wij zijn ervan overtuigd dat samen taken oppakken de clubbeleving en sfeer ten goede komen. Daarbij, ook niet geheel onbelangrijk, is dit de enige manier om de contributie laag te houden. Maar wie zijn die vrijwilligers en wat doen ze? Elke maand stellen we één of meerdere vrijwilligers aan je voor in deze rubriek. In de maand juni laten we de mannen van de techniek aan het woord.

Gerard Geerts en Wilbert van der Veen bemannen ruim vier jaar de technische commissie. Waarom dit meteen de associatie aan de strip van Buurman en Buurman oproept weet ik niet, want daar gaat regelmatig wat mis, daar waar de klussen die door onze heren worden aangepakt wel succesvol worden aangepakt.  Van buitenstopcontacten aanleggen voor het ballenkanon tot het repareren van het koffiezetapparaat. Het ligt vast aan de gemoedelijke houding, de vriendelijke manier van praten en het elkaar naadloos aanvullen dat je de bekende rode en gele mannetjes voor je ziet.

“Dit jaar zijn we bezig geweest met een omvangrijker project”, vertelt Wilbert van der Veen werkzaam bij Beenen. (Industriële automatisering) “In navolging van het vervangen van de baanverlichting en het plaatsen van de zonnepanelen, kreeg TCO van de gemeente Ommen het aanbod om kosteloos een energiescan uit te laten voeren door Sportstroom. Ommen wil haar duurzaamheidsambities waar maken en alle sportverenigingen kunnen hier gebruik van maken. Die scan wees uit dat er op verlichting in en om het clubhuis een besparing van 2000kW te behalen viel en door het anders instellen van de ventilatie komt daar nog eens 1500kW bij. Omgerekend scheelt dat de club ruim €750,00 op jaarbasis”

Aan de hand van de scan zijn Gerard en Wilbert een plan van aanpak gaan maken wat er allemaal vervangen moest worden en ze hebben het bijbehorende kostenplaatje gemaakt. Het bestuur, dat de verduurzaming van de club hoog in het vaandel heeft staan, gaf al snel groen licht en de mannen konden aan de slag. Ruim veertig uur zijn ze bezig geweest om in bepaalde ruimtes licht-en-beweging sensoren aan te brengen zodat er nooit onnodig lang licht blijft branden zoals in het ballenhok en de gang. Verder zijn gewone lampen overal vervangen door LED lampen. De ventilatie is zo ingesteld, dat als er geen mensen aanwezig zijn in het clubgebouw de ventilatie ook niet onnodig draait. Een klus waar ze met z’n tweeën zeker 40 uur aan hebben gewerkt.

Gerard moet wel lachen om de opmerkingen die ze af en toe om de oren krijgen. “Vernieuwingen worden vaak argwanend bekeken, en subtiliteit mist weleens bij sommige clubleden, zeg maar. “Goh wat fel licht!” of “D’r zit helemaal geen schakelaar meer!”, om maar eens wat te noemen. Dan doe ik mijn hand voor de sensor en gaat het licht branden en zeg ik: Magic hands!” TCO, daarentegen is wel heel blij met deze gouden handjes van Gerard en Wilbert en wil de heren heel hartelijk bedanken voor het verduurzamen van het clubgebouw d.m.v. het uitvoeren van de energiescan. Of zoals Buurman en Buurman zouden zeggen: “A je to!” (Tsjechisch voor: Dik voor mekaar)

Ben jij technisch onderlegd, oplossingsgericht en beschik je over een analytisch denkvermogen? Dan ben je altijd welkom om de technische commissie te komen versterken.